Povinná maturita z matematiky má smysl

K zavedení povinné maturity z matematiky říkám – ano, ovšem dodávám k tomu ale… Z různých výzkumů totiž plyne, že matematické vzdělávání je důležité, ovšem že jeho současná úroveň je nízká.

Ano říkám proto, že matematika má v našem vzdělávacím systému své místo, a pokud z ní zavedeme povinnou maturitu, pak tím podporujeme u našich studentů vytrvalost, logické a systematické myšlení a schopnost pochopit principy. Jedná se však o velkou a systémovou změnu, která by měla postihnout i například kvalitu její dnešní výuky.

Snahu současné ministryně na povinnou maturitu z matematiky ovšem schvaluji a podpořila jsem ji i hlasováním. Jde o krok, který rozhodně není krokem líbivým, když tedy uvážíme, jak neoblíbená je matematika na školách.

A teď to ale… Musím totiž zároveň jedním dechem dodat a ukazuje se to i v různých výzkumech, že matematiku neumíme učit a že je potřeba změny v její výuce. Ta by měla začít již u oborové didaktiky na pedagogických fakultách. Pokud dnes víme, že naši žáci a studenti se příliš netěší do školy, pak tím dokládáme to, že v nich neumíme vzbudit zájem. Což je ostatně dlouhodobý nešvar českého školství a je to samo o sobě velké téma, které teď však ponechejme stranou. Ovšem víme, že u matematiky je mezi studenty odpor o to větší.

Myslím si, že sice platí, že matematika je základem věd, ovšem to, co dnes chceme po maturantech, s tím mnohdy bohužel nesouvisí. Studenti totiž často nemusí chápat principy, nerozvíjíme v nich logiku a na místo toho se biflují zpaměti různé algoritmy, což potvrzují i sami učitelé matematiky. Je tedy třeba výuku skutečně pojmout tak, aby vedla k rozvoji logického a strukturované myšlení a ke zlepšování uvažování. V tom je síla matematiky, proto ji přeci chceme, ale v tom je i veliká výzva na změnu obsahu studia. Větší logické a strukturované myšlení u našich dětí nám samo o sobě zavedení maturity z matematiky nepřinese, to je nám, doufám, jasné. Pokud však přispěje k tomu, že matematiku a její výuku zkvalitníme, že ubereme objemu studia, přiblížíme ji praxi a přesvědčíme studenty o smysluplnosti matematické dovednosti, pak je to cesta dobrým krokem. Ostatně k těmto krokům jsme měli přistoupit již dávno…

Zavedení povinné matematiky by také po mém soudu mělo být začátkem nebo prvním krokem celého procesu, v němž bude diskutována i potřeba různé úrovně maturity s ohledem na typ střední školy, tedy všeobecná úroveň pro gymnázia a odborná (aplikovaná) pro střední odborné školy.

Autor: Miluše Horská | čtvrtek 9.3.2017 7:39 | karma článku: 14,16 | přečteno: 424x
  • Další články autora

Miluše Horská

Dětské dluhy musí zmizet!

8.8.2019 v 7:42 | Karma: 6,17

Miluše Horská

Být doma

29.1.2019 v 17:30 | Karma: 12,72

Miluše Horská

Jan Palach a jeho odkaz

17.1.2019 v 19:28 | Karma: 0

Miluše Horská

Několik svátečních slov

28.10.2018 v 9:40 | Karma: 11,50

Miluše Horská

Stopka pro domácí násilí!

9.10.2018 v 8:11 | Karma: 8,85

Miluše Horská

Žonglování se lží

4.9.2018 v 17:45 | Karma: 14,96

Miluše Horská

Pojďme pomoci lesním školkám!

26.3.2018 v 16:30 | Karma: 15,60

Miluše Horská

Vzkaz před prezidentskou volbou

10.1.2018 v 13:55 | Karma: 27,94

Miluše Horská

Ústava není trhací kalendář

16.12.2017 v 8:55 | Karma: 13,80
  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 692x
Více než dvacet let pracuji jako ředitelka školy Svítání, která se věnuje dětem a mladým lidem s mentálním a kombinovaným postižením. Jsem senátorkou pro Pardubicko a také 1. místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR. Mým vzorem je Svatá Anežka Česká, která zasvětila svůj život pokorné službě svému národu.

Seznam rubrik